Dnevne Novine Vecernje Novosti
fermiwords

Dnevne Novine Vecernje Novosti


dnevne novine vecernje novosti documents. Documents about dnevne novine vecernje novosti. dnevne novine vecernje novosti information.

Dnevne Novine Vecernje Novosti

dnevne novine vecernje novosti
Download
Mnbr45en - Prepared by the

SAFAX News Agency Sarajevo http://www.mp-institu.com/ Media News, No45, Vol I consequences of this practice with the Dayton principle that decisions made by the High Representative of the international community are above any local law.Still, life has shown that parallelism between local and international competencies and the confusion concerning sovereignty, and often also the insufficient coordination among international factors, can sometimes multiply problems.The Kozomara scandal, which has caused quite a lot of uneasiness at this station, and even a program paralysis, would not have been caused if the Government had proposed and the National Assembly passed on time new laws on media that had been requested (almost forgetting about deadlines) by the Office of the High Representative.There would certainly have been less misunderstanding between EROTEL and IMC if months had not been wasted in negotiations, wrangling and showering the public with sometimes contradictory information from international circles on whether Croats in Bosnia-Herzegovina will have their own television and if so, what it will be like.The time of waiting for the transfer of competencies to local authorities should be shortened or the international community should stop this farce of a quasi protectorate and introduce a true protectorate.(Z.

U.) Monitoring Relying on Their Own Articles Media Plan Institute monitored daily newspapers in Bosnia-Herzegovina on October 18-24 in order to determine the sources of information in the local press using the quantitative method.The monitoring did not include special supplements in newspapers, such as supplements on cars, TV program, etc.In the monitored period, by the number of different articles, is in the lead with 775 articles, followed by with 693, Glas srpski with 680, and Vecernje novine with 612.Dnevne nezavisne novine published the smallest In all the daily newspapers their own sources, that is articles and reports written by their own journalists, dominated.This was most pronounced in Vecernje novine, which had as much as 55.07 percent of its own articles.It is followed by with 53.68 percent.

In this group of papers in which their own articles make up more than one half of the content is also also has a high percentage of 46.32 percent, while the Dnevne nezavisne novine has the least number of its own articles, making up about one third of all the published articles, or more precisely 34.20 percent.News agencies as sources of information are in second place in all the papers.In Glas srpski they take up 32 percent of the content, in percent, in Vecernje novine 27 percent, in Dnevni Media News- all the media news of BiH collected in one place.

Issued every second Monday in English and Bosnian/Croatian/Serbian.Texts by local author are published in whatever variant is appropriate to the author.Published by Media Plan -SafaxEditor: Zoran Udovi Editorial in Sarajevo:

Patriotske lige 30, (Arhitektonski fakultet) Sarajevo; Tel/fax:+387 (0) 71 206 542, 213 251 Office Banja Luka

SOS

open line for journalists: ka 4, Tel/fax (0) 58 213 442 E-mail: Media Plan Institute

REPRODUCTION OF THE TEXTS IS PERMITTED IF BOTH THE NAME OF THE AGENCY AND NAME OF THE AUTHOR ARE SHOWN

Thanks to the Soros Open Society Fund for BiH and Westminster Foundation for Democracy London, local media will receive this service free of charge Media News, No45, Vol I Dnevne nezavisne novine generally uses the official agency in the Federation of Bosnia-Herzegovina, BH PRESS, with 171 news items published in the monitored period.It is followed by REUTERS with 40 items, and then SENSE (information service from EU countries) with 15, and ONASA, an independent agency based in Sarajevo, with only eight news items (although ONASA was formed by ).The paper published two items of the BETA agency from Belgrade, and one of the Muslim News Agency MINA.

BH PRESS is also in the lead in with 130 items.In second place, with 10 items each, are SENSE and STINA.It is interesting that this newspaper is the only one that, quite often, used the STINA agency, an independent Croatian agency from Split, which also covers well the area of western Herzegovina.Third place is shared by ONASA and REUTERS with nine each.used BH PRESS 73 times and REUTERS 27 times.In the Republika Srpska the situation is considerably different.

has only news item of the BH PRESS agency, while Glas srpski Nezavisne novine have a single news item of the ONASA agency, while Glas srpski has two.In the BETA agency was present most often with 30 news items, followed by the Republika Srpska state agency SRNA with 15 items, SENSE with eight, TANJUG from Belgrade with three, and so on.

In Glas srpski SRNA is clearly in the lead with 123, followed by TANJUG with 51 and BETA with 38.It is interesting that all newspapers featured a large number of unsigned articles.By the number of such articles is in the lead

179 (26 percent).

After it comes

with 141 unsigned articles.However, compared to the total number of published articles, is an even higher percentage, as much as 31 percent.In other newspapers the percentage of such articles is more or less the same and amounts to approximately 10 percent.Most unsigned articles are about relaxing issues, such as entertainment, health tips, interesting events, and so on.Since we had noticed earlier that Bosnian-Herzegovinian newspapers simply borrow these items from foreign press, in particular Croatian, it may be said that this is some sort of plagiarism.A conclusion, at least based on this monitoring, is that Bosnian-Herzegovinian newspapers often feature articles from other newspapers, radio or TV stations.With clearly stating the name of the source, Nezavisne novine did this 63 times (14 percent), 35 (five percent), Glas srpski 26 (five percent) and Vecernje novine 31 times (three Various news statements are less often used as sources of information.An exception is Nezavisne novine in which statements take up 8.28 percent of space.In other papers this percentage is around three percent, while in it is only 0.74 percent.

(Media Plan Monitoring Center) Communication Network for Southeast Europe (Anniversary of the Serbian Law on Information) When a car belonging to the editor-in-chief and director of the paper Glas javnosti and director of the printing house Glas, Slavoljub Kacarevic, burned down, only a few days after the assassination attempt on Banja Luka journalist Zeljko Kopanja, few people thought it was just an accident.Word spread around that a message was sent to him.

It was difficult to believe even Kacarevic when he said it might have been only an accident, which was later confirmed by the police.For, the head of Glas for days before it happened had been receiving lawsuits under the draconian Serbian Law on Information

a total of 52.Twenty-six against him personally, and 26 against the firm he represents.Media News, No45, Vol I This law, during the past one year that it has been in effect, was applied 50 or so times.Journalist and news organizations had 24 hours to prove their innocence or they would be fined.

The fine was so high that many of the punished media never got back on their feet after it.The example of Dnevni telegraf, which continued to work as long as they could, is probably the most drastic.After all the fines, confiscation operations, printing newspapers in Montenegro or Bosnia-Herzegovina

during the war, from an ambush, the owner and editor-in-chief of this paper Slavko Curuvija was murdered.

That is what happens to those for whom the Law on Information is not warning enough.The fire on Kacarevics car was hence seen as only The drastic effects of the Law on Information do not seem to be enough for some.It is not enough that the paper , which is on the verge of survival anyway, keeps having to raise money from friends in order to pay fines, as its editor-in-chief Grujica Spasovic has put it.

It is not enough that, in addition to Curuvijas papers, also no longer in existence are Nasa borba and or that every editor, even when only carrying someone elses official statement, first thinks well whether it might urge someone to sue him under the Law.Filing a suit is often enough for a fine.Under the law, namely, everyone who feels insulted, who asserts a lie has been uttered against them, or who recognizes in an article some elements that are anti-state, may sue any media.The judge has to hold a trial within 24 hours of the filing of the suit, and has to pronounce the verdict within the next 24 hours.

Therefore, there is no time for any serious defense or detailed argument, and the fines

for the founder and publisher

range from 400,000 to 800,000 dinars (23,500 to 47,000 German marks on the black market), and for the person responsible

from 100,000 to 400,000.If the publication within 24 hours does not prove something which is claimed in the paper, even if it is a part of a press statement issued by a political party or even the authorities (such as a case in Nis, where Narodne novine was fined for publishing a statement issued by the city authorities), the gravity of the fine depends only on the good will of the judge.

Bearing in mind the state of independence of courts in Serbia

the fines for free media are usually the highest possible.Despite all this

free press in Serbia continues to come out and does not pay too much attention to the Law on Information, adhering only to the laws and rules of the profession and trying to survive on the market.The question is

how? In a system such as the one in Serbia, life does not depend only on laws, but also on the balance of power.

Free media have behind them their influence on the general public, interest-driven support from the opposition and strong international support.While bombs were being dropped, there could have been no international support, the opposition was quiet, so what was left for media was the small free and brave public.That is why they accepted to walk on the brink of censorship.An anecdote is remembered from that period according to which a reader from Australia wrote an e-mail message to an independent paper, saying he hopes the whole newsroom was tied to radiators as they were writing so cowardly.According to the reader, there could have been no other explanation of their behavior.Such misunderstanding as a rule was greater the further away the reader was.The anniversary of the Law on Information is marked by another fact

all media that were fined are print media.Not a single radio or TV station had had to face a magistrate judge, although it is clear that their influence on the public is often bigger than that of print media.The reason does not lie in the lack of evidence (because this same law obliges RTV stations to keep audio and video recordings), nor in the unawareness of the informers

all serious political parties have services that record the main RTV programs.For independent electronic media, primarily members of the Association of Independent Electronic Media (ANEM), a law that is applied most often is the equally disputed Law on Radio Diffusion.Thanks to it, 10 or so of these stations have had to close down.During the war the state used its exceptional powers and banned the work or confiscated the equipment of another 10 or so.The most influential and also the forefront of ANEM, Radio B92, was occupied using an organizational putsch at the beginning of the war, but the same team of workers succeeded during the summer to go on air again, on the frequency of Radio Studio Bs third channel, under the name B2-92.The most Media News, No45, Vol I drastic assault on free electronic media occurred in Pirot.A radio station there was closed down and its owner Nebojsa Ristic, after the radios closure, had put a Free Press poster on it.

That act was interpreted as bringing into doubt decisions by the state organs in a state of war.Ristic was sentenced to a prison term of one year.He has served six and a half months of his sentence In Serbias society today, free media are the strongest, if not the only segment of a serious democratic structure.The opposition is either too weak or corrupt, independent syndicates do not exist, and non-governmental organizations are still in their infancy.The authorities are not divided into judicial, legislative and executive.They are cumulated, however not in one political party, but in one man and his closest relatives and friends.Free media are the only ones who can say this, as well as other things, openly.If there were no free media, the Serbian public would not know, for example, that Montenegro has introduced the German mark as an equal legal tender, that the United States and the European Union have promised piles of dollars if free elections are held in Serbia, and many other important things.Regime propaganda is celebrating a victory in Kosovo, successful reconstruction, non-existing diplomatic successes, and social and economic stability.All that, in addition to everyday killings of Serbs in Kosovo, arrival of aggressor presidents and ministers to the province which is claimed to be part of the sovereign Yugoslavia, with two million people living below the poverty line If independent media are the mirror of the state, the regime has tried to smear it using this law.Since it is not succeeding in that, people fear that it will try to shatter it.That is why the burning of Kacarevics car seemed like a warning.Even if it was not that, many are convinced it was.(Vladan Radosavljevic, Media Center Belgrade) (Media News features a list of fines imposed on journalists and media in Serbia following the adoption of the Law on Information in October of 1998) MEDIA DATE TOTAL FINE IN YU DINARS 1.Evropljanin

24.10.98 2,400,000

2.

Dnevni telegraf 9.11.98 1,200,000 3.Politika 12.11.98 150,000 4.

Glas javnosti 12.11.98 50,000 5.

Glas javnosti 21.11.98 380,000 6.Politika 21.11.98 150,000 7.Monitor 22.11.98 2,800,000 8.

Dnevni telegraf

9.12.98 450,000 9.Borba 13.12.98 150,000 10.Svet

5.01.99 150,000 11.

Prava coveka 21.01.99 220,000 12.

Pancevac

5.02.99 61,500 13.Vecernje novosti 26.02.99 260,000 14.Kosova sot 12.03.99 1,600,000 15.Glas javnosti 13.03.99 150,000 16.Blic 13.03.99 150,000 17.Danas 13.03.99 400,000 18.Gazeta sciptare 16.03.99 1,600,000 19.Kombi 21.03.99 1,600,000 20.

Koha ditore 21.03.99 520,000 21.Studio B 23.03.99 150,000 22.Glas javnosti 24.03.99 10,000 Media News, No45, Vol I 23. 24.

Profil 15.08.99

150,000 25.Cacanski glas 11.09.99

350,000 26.Politika 17.09.99

70,000 27.Glas javnosti 29.09.99

200,000 28.Kikindske 29.Glas javnosti 12.10.99

270,000 30.Danas 27.10.99

280,000 31.Glas javnosti 27/28.10.99 1,650,000 32.

Promene 28.10.99

320,000 Total:

18,156,500 dinars

Public RTV Services:

(For Media News Written by Izudin Isovic, RTV BiH Director General Assistant) With regards to the High Representatives decision on the establishment of public services, I first want to point out that in my many years of work I have never come across a situation in which a decision on project implementation was made first, and then work started on researching the program, technical, staffing, spatial and in particular the economic foundations.I do not accept the prevailing practice of having a decision made in the hope that it will somehow be implemented.That is how 280 media were established in Bosnia-Herzegovina, many without serious projects, without economic foundations, analysis and research.Is it any wonder then that there are less than a dozen stations that are making profit although all of them are more or less commercial.Even those that receive constant infusions from wealthy donors are experiencing serious difficulties.That is how come a number of electronic media have been born and are still working although they do not pay out salaries, do not settle their debts, they use the limited national resources

frequencies free of charge, they violate copyrights and related rights, they illegally broadcast or carry other stations programs and, despite all that, they incur losses.All of this is in violation of the criteria that they will have to adhere to when they again apply for a permanent license with the Independent Media Commission.Media have mostly been appearing as a result of political ambitions of individuals or groups.In such an environment, even the High Representatives, although he comes from a circle of countries in which economic logic is above all other interests, sometimes even above national (state) interests, passes decisions on the establishment of public services of the BiH Federation RTV and RTV BiH (PBS), taking into account the political interests of groups, but overlooking the real potentials and expert opinions.These decisions extravagantly and gallantly offer numerous channels at entity and state level, if possible so that everyone can watch everything, public services, frequencies for foreign countries, commercial ones for Bosnia-Herzegovina, in addition to the already existing ambitious cantonal and municipal channels.No regard is given to the frequency resources, nor to how much these toys will cost, who will pay for it all in this small and tragically poor media and every other market.New public media will be born, and the checks will arrive later.

The first check will come with the dissolution of the present Public Enterprise Radio Television of Bosnia-Herzegovina (JP RTV BiH) and transfer of its property to new public media.Out of this property, production-wise and technically sustainable RTV enterprises are supposed to be created.However, what is not said is economically sustainable.

What property is supposed to provide technically sustainable RTV enterprises? It is that property which bears the scars of war consisting of about 100 million German marks of damage and 10 or so million of pre-war foreign debt, losses from the time of war, whose technical and technological capacities were procured back in 1984, and broadcasting equipment which is more than 20 years old, etc This property provides relative TV program coverage on the first Media News, No45, Vol I channel and some coverage on the second channel only in one part of the BiH Federation and a mediumwave transmitter which is more than 30 years old.From the income that is now made, not even simple reproduction is provided.In addition to all that, a legally absurd situation is also present.

The authorities of the Federation of Bosnia-Herzegovina have proclaimed all property of JP RTV BiH to be their own property with the prospect of its privatization, and the High Representative is now taking over this property through his decisions and putting it in the jurisdiction of a representative for property transfer for the needs of the Federation RTV, PBS and public corporation for program transmission.The present JP RTV BiH is operating pursuant to the laws of the BiH Federation and cantons, while the managing function is exercised by officials appointed by the High Representative from both entities.

And instead of approaching the establishment of public services on the basis of previously created projects and feasibility studies (scope of program, structure of program, technical, spatial, staffing and material foundations, zones of coverage, etc.), a decision is first made on the establishment of RTV FBiH and PBS, after which issues related to their implementation will be on the agenda.

The impoverished citizens of Bosnia-Herzegovina will sim
• Add your thoughts and knowledge about topic.
• It will be published after editorial review.
• Unrelated and spam comments won't be published.
Tags:
blic novosti srbije,dnevne novosti blic,blic dnevne novine,vecernje novosti,dnevni blic,blic novine puls poznatih,blic novine crna gora,blic novine horoskop,blic novine hronika
© 2012 labroda
Downloadic - documentya - courseadoptions - Contact · Privacy Policy
Recent Posts